Reflectie per vak  

Organisatieadvies:

Tijdens het vak organisatieadvies heb ik vooral geleerd op het gebied van communicatie met de opdrachtgever en hoe ik naar een organisatie moet kijken om het een goed advies te kunnen geven. Op het gebied van communicatie was ik altijd wat minder, in groepsverbanden liet ik dat dan ook liever aan iemand anders over. Maar tijdens organisatieadvies ben ik degene geweest die contact had met de bestuursleden en heb ik ze op de hoogte gehouden van wat wij als tweetal voor hun aan het doen waren. Ik denk dat ik ook wel ben gegroeid in het communicatieve deel. De methodes die wij hebben gebruikt voor het maken van een advies vond ik wel interessant om te weten. Het kwam ook vrij vaak terug bij andere organisaties, zoals mijn werk waar ik een vergadering had en mijn werkgever begon over een SWOT-analyse en het 7S-model. Ik herkende de methodes en wist dus waar hij het over had waar sommige van mijn collega's nog niet eerder van deze methodes hadden gehoord. Dat geeft ergens wel een gevoel van voldoening en geruststelling dat de dingen die je leert ook echt in de praktijk weer terugkomen.

Schriftelijke communicatie:

Bij dit vak heb ik vooral geleerd om feedback te geven op anderen en dan ook feedback waar de ander iets mee kan, bijvoorbeeld dat het essay goed in elkaar zit maar de persoonlijke visie te weinig naar voren komt. De medestudent heeft iets met deze feedback gedaan en zijn visie op het onderwerp waar hij over schreef duidelijker naar voren gebracht. Het schrijven van een essay was de opdracht voor dit vak en daarbij moest je 2 andere studenten van feedback voorzien op hun essay. Een essay schrijven had ik al vaker gedaan voor school dus wist ik wel ongeveer hoe ik te werk moest gaan. Het meeste wat ik dus tijdens deze lessen heb geleerd is het kritisch kijken naar iemand anders zijn werk en daar feedback op geven, zowel tips als tops.

Sport & technisch kader:

Bij Sport & technisch kader moesten wij een training voorbereiden en deze aan elkaar geven. Ik gaf organisatieadvies aan Hockeyclub Eelde en moest daarom een hockeytraining voorbereiden. Ik heb vaker trainingen gegeven, maar nooit eerder hockeytrainingen. Dit was volledig nieuw voor mij. Wanneer ik iets moet uitleggen of voordoen, waar ik zelf niet veel kennis over heb, dan vind ik het lastig om zelfverzekerd de stof uit te leggen. Daardoor waren de trainingen van iets mindere kwaliteit dan ik had gewild. Als ik daarentegen een voor mij bekende voetbaltraining geef, is dat iets wat ik zelf al goed kan en waarover ik kennis bezit. In dergelijke situaties sta ik zelfverzekerder voor de klas. Kennis en ervaring zijn voor mij belangrijke voorwaarde om zelfverzekerd over te komen op een groep deelnemers.  Ik ben daarbij ook een vrij rustig persoon en heb een hele 'relaxte' houding, waardoor ik soms teveel toelaat en de studenten niet altijd even enthousiast kreeg voor de training. Ik moet mijzelf uit mijn eigen comfortzone halen om personen soms even streng aan te spreken wanneer zij niet helemaal erbij zijn of niet doen wat ik van ze vraag.  

Sport & Management:

Dit vak was vooral theorie. Ik heb bij dit vak vooral veel casussen gemaakt en dan veel in groepsverband. Het toepassen van de stof vond ik soms wat moeilijk. Om het wel te kunnen zou ik de docent toch wat vaker om hulp moeten vragen en dat doe ik op dit moment nog te weinig. De stof vond ik meestal wel interessant maar sommige hoofdstukken spraken mij minder aan en dan ben ik ook sneller afgeleid waardoor ik de stof nog slechter in mij opneem. Ik moet dan eigenlijk wat meer discipline tonen en mijzelf proberen te interesseren voor de stof die ik dan krijg zodat ik het beter in mij opneem.

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb