Programma leer uitkomst 3
Beroepscompetentie Coördineren, positioneren en begeleiden
De student coördineert onder begeleiding, in afstemming met relevante stakeholders, sport- en beweegprojecten en – programma’s.
Voor onze stage bij de Gemeente Tynaarlo hebben wij een opdracht mee gekregen om een activiteit voor kinderen van tussen de 6 en 11 jaar te organiseren tijdens een sportinstuif in Zuidlaren. Daarbij moesten wij een activiteit verzinnen die ook de kinderen dingen leerde op het gebied van gezond eten.
Wij hebben hiervoor een quiz gemaakt over gezonde voeding, de kinderen gaven we steeds 2 opties. Wanneer je voor optie 1 koos rende je naar de linkerkant van de zaal en optie 2 de rechterkant. Degene die als eerst bij het goede antwoord stond kreeg een extra punt. Hierdoor zorgde we ervoor dat de kinderen eerst goed luisterde wat de opties waren en daarna dat ze snel gingen rennen om bij het door hun gekozen antwoord te staan. Na de quiz mochten de kinderen vrij spelen. Er waren hiervoor wel wat activiteiten neergezet, zoals knotshockey, boogschieten en vrij spelen met stelten en andere dingen. Voor dit allemaal samen hadden we ongeveer 30 minuten per groep kinderen. In totaal hebben we de activiteit 3 keer uitgevoerd.
Na afloop van de activiteiten vroegen wij de kinderen of ze nog iets nieuws hadden geleerd en of ze het natuurlijk leuk vonden. Ook de buurtsportcoaches die ons hebben gevraagd om een activiteit te verzinnen voor de sportinstuif die zij hadden georganiseerd waren erg tevreden en enthousiast over de gegeven activiteit. Wij waren ook erg tevreden met het uiteindelijke resultaat. In het begin hadden we niet verwacht dat er zulke grote leeftijdsverschillen zouden zijn, maar we hebben dit zoveel mogelijk kunnen beperken door iedereen van dezelfde leeftijd zoveel mogelijk in dezelfde groep te zetten. Tijdens de quiz hebben we ook voor bepaalde leeftijden vragen achtergehouden omdat deze te makkelijk of juist te moeilijk waren.
We hebben de activiteit redelijk vroeg van te voren verzonnen en hebben de buurtsportcoaches ook betrokken bij de gemaakte activiteit en deze ook om feedback gevraagd. De uitvoering van de activiteit was met de eerste groep even zoeken naar wat het beste was. Bij de tweede groep was het voor ons al duidelijk wat het beste was en konden we zo nog beter de activiteit uitvoeren. Wanneer ik weer een activiteit zou moeten maken voor deze doelgroep, dan zou ik meerdere varianten van de quiz maken op basis van hun leeftijd. Op deze manier proberen voorbereid te zijn op alle mogelijke situaties. Voor de rest is de activiteit vlekkeloos verlopen en hebben de buurtsportcoaches de activiteit van ons gevraagd om te gebruiken bij sportactiviteiten in de toekomst.
Programma leer uitkomst 5
Beroepscompetentie Coördineren, positioneren en begeleiden
De student toont ondernemend gedrag in het positioneren en realiseren van sport- en beweegconcepten voor de opdrachtgever in de stage.
In onze stage hebben wij ons ook bezig gehouden met het Kindermenu 2.0. Het Kindermenu 2.0 is een kookwedstrijd voor basisschool leerlingen van elke groep. Vaak zie je dat kindermenu’s in restaurants vaak uit ongezonde dingen bestaan zoals patat of pannenkoeken. Het doel van de wedstrijd is om een lekker, regionaal én gezond kindermenu op de kaart te krijgen bij Drentse restaurants. Alle recepten worden dus verzonnen door de kinderen zelf om ook hen bewust te maken van gezond eten.
Onze taak in de stage was om zoveel mogelijk recepten te verzamelen die door de kinderen worden opgestuurd en om het kindermenu meer onder de aandacht te brengen bij zowel scholen als restaurants. Aangezien er vorig jaar maar 3 inzendingen waren was het aan ons om er veel meer te verzamelen.
Wij hebben als eerst zoveel mogelijk scholen benaderd of zij geïnteresseerd waren in het project en boden hen ook een paar gastlessen aan die door ons zouden worden gegeven. Ook hebben we de buurtsportcoaches betrokken bij het project omdat zij meestal dichtbij de basisscholen staan en makkelijker en directer contact kunnen leggen met hen. De gastlessen die wij verzorgde hebben we aangepast aan de leeftijdsgroepen. De eerste lessen hebben we de kinderen een quiz laten maken over gezonde voeding, de tweede les hebben we ze dingen laten proeven zodat ze smaken konden onderscheiden en de laatste les hebben we de kinderen recepten laten maken.
Het resultaat van de gastlessen die wij hebben gegeven is dat er ongeveer 70 recepten zijn ingestuurd. Wat natuurlijk een grote verbetering is ten opzichte van vorig jaar. Uit deze 70 recepten hebben wij een top tien gemaakt en met de jury een juryrapport gemaakt en opgestuurd naar de deelnemers. Hiermee gaven we ze het gevoel dat iedereen een mooi recept had opgestuurd. Ook heeft iedereen een pollepel van ons ontvangen voor hun deelnamen. De winnaar kreeg een kookworkshop in het restaurant met de hele klas.
In het begin van de opdracht hebben wij voornamelijk scholen en restaurants benaderd via de mail. Als snel kwamen wij erachter dat dit niet de juiste manier was en hebben we telefonisch contact gezocht en zijn we fysiek lang gegaan bij restaurants om te vragen of ze interesse hadden. Door onze uiteindelijke aanpak hebben wij dan ook zoveel recepten weten binnen te halen. De mails die je stuurt wordt vaak over heen gekeken. Naast het telefonische contact zijn we eerst ook langs de scholen geweest om een soort idee te geven over wat wij van plan waren en wat de hun rol is in het project. Hierdoor gaven we de scholen ook direct een gevoel dat we erg betrokken zijn bij het project en de school. De gastlessen hebben we ook van te voren opgestuurd naar de docenten van de basisschool zodat zij de klassen hierdoor een beetje konden voorbereiden op wat wij gingen doen.
Het grootste leerpunt bij het organiseren, positioneren en begeleiden van een project is dat je vrij direct moet zijn en contact moet zoeken waarbij je de personen vrijwel direct spreekt. Ik zou de volgende keer ook niet beginnen et het schrijven van mailtjes, maar gelijk de scholen en restaurants bellen of er langs gaan. Dit geeft jezelf ook meer tijd om dingen voor te bereiden wanneer je al vroeg veel deelnemers hebt weten te vinden. Als we dit aan het begin van het project hadden gedaan waren er mogelijk nog meer inzendingen geweest van recepten. Ondanks dat is het project zeker geslaagd en heeft het zelf het landelijke nieuws gehaald op nu.nl wat kan duiden op een zeer geslaagd project.
Maak jouw eigen website met JouwWeb