Programma leeruitkomst 11

Sportkundige Identiteit

 De student ontwikkelt een professionele beroepshouding en sportkundig vakmanschap door middel van reflectie en het kritisch volgen van ontwikkelingen in het vakgebied.  

 

Op de helft van onze stage hebben wij een feedbackformulier gemaakt voor de stagebegeleiders om te kijken in hoeverre wij ons hebben ontwikkeld als sportkundige en wat er nog beter kan.

Als sportkundige is het belangrijk om goed te communiceren met bijvoorbeeld een opdrachtgever. In de communicatie ben ik netjes en professioneel. Maar in het begin van de stage was ik wat afwachtend en nam ik zelf niet snel het woord. Ik moest me meer pro actief opstellen en wat meer initiatief tonen. In de loop van de stage heb ik de rol van communicatie met de opdrachtgever wat meer op mij genomen. Op dat gebied heb ik mij dan ook wat meer ontwikkeld. Ik liet ook vaker en sneller wat van mij horen in bijvoorbeeld de werkbesprekingen. Ook hier liet ik andere vaak het woord doen. Dit is inmiddels al een stuk minder geworden. Dit heeft ook te maken met leiderschap. Ik ben van nature geen leider en zal niet heel snel het voortouw nemen. Tijdens deze stage ben ik dat wel meer gaan doen door bijvoorbeeld mijn collega’s op iets te attenderen of in werkbesprekingen meer het woord te nemen.

De producten die wij hebben geleverd aan de opdrachtgever waren al vrij goed. De analyses en prototypes die wij hadden gemaakt zorgde vaak voor positieve reacties.  Als feedback heb ik gekregen om de samenhang tussen alle producten te herkennen waardoor je net een extra stap zet in het eindrapport dat je maakt voor de opdrachtgever.

Ook het individuele verslag wordt als erg bruikbaar en interessant gezien door de gemeente. De manier waarop het is geschreven is professioneel en laat zien dat ik kennis heb van mijn vakgebied en onderzoek heb gedaan naar het desbetreffende onderwerp. Wel had ik meer literatuur onderzoek kunnen toevoegen aan het verslag, waardoor de bevindingen die ik maak in het verslag nog beter worden onderbouwd en ik misschien ook op andere inzichten had kunnen komen. De feedback is uiteindelijk geleverd door drie personen binnen de gemeente. 

 

Feedback
PDF – 180,7 KB 93 downloads
Adviesrapport Tynaarlo
Word – 25,1 KB 87 downloads
Individuele Stage Opdracht
Word – 996,1 KB 95 downloads
Feedback Hoofdstukken Beleidsplan Mieke 1
Word – 18,0 KB 94 downloads

Programma leeruitkomst 12

Sportkundige Identiteit

 De student toont zelfstandigheid, gedrevenheid en leergierigheid en weet wie hij wil zijn als sportkundige. 

 

In de stage periode ben ik beoordeeld op verschillende dingen. Een van die onderwerpen was: onderzoekt en ontwerpt sport- en beweegaanbod. Op dit vlak heb ik mij zeker ontwikkelt. Ik wist eerst alleen hoe ik een adviesrapport schreef voor een sportvereniging. Een advies schrijven voor een organisatie als een gemeente is toch heel anders. Maar hierin zijn wij zeker geslaagd. Wel mogen wij meer wetenschappelijke bronnen toevoegen aan het advies zodat het rapport nog beter wordt onderbouwd en geloofwaardiger is. De prototypes die wij hebben gemaakt was ook nieuw voor mij. Het uiteindelijke resultaat was erg mooi en hier kregen wij dan ook erg goede reacties op. In die zin heb ik mij dus zeker ontwikkelt in het schrijven van advies voor verschillende organisaties en creëren van prototypes.

Andere deel van de stage was: Organiseren, positioneren en begeleiden van projecten ter bevordering van sport en bewegen. In onze stage hebben wij een activiteit moeten organiseren voor de doelgroep 6 – 11 jaar. Hierin zijn wij goed geslaagd. De buurtsportcoaches waren erg enthousiast en gebruiken onze activiteit nu ook bij andere sportdagen (zie PLU 3).  Voor het adviesrapport over de beweegparken hebben wij de stakeholders en de gemeente geïnformeerd over beweegparken en de voor en nadelen ervan. Met een uiteindelijk advies voor een eventuele realisatie van een beweegpark. Hierin mocht ik wat meer het voortouw pakken en dingen meer afwegen en niet snel meegaan in met de eerste optie. Ik mag meer de tijd nemen om bepaalde dingen te onderzoeken waardoor de kwaliteit van het adviesrapport ook omhoog zou kunnen gaan. Dit zie je ook terug in de beoordeling op het deel: managet en leidt werkprocessen van een sportorganisatie en is daarin ondernemend. Ik mag meer mezelf laten zien en dus meer ondernemend worden. Ik wacht soms wat te lang af. Dit kan ervoor zorgen dat ik onder tijdsdruk kom met bepaalde dingen of opdrachten niet op de manier maak die de opdrachtgever graag had willen zien. Ik neem hierin nog te weinig leiding.

In het deel: ontwikkel, evalueert en adviseert over strategie en beleid omrent sport en bewegen heb ik mij het meest ontwikkelt. De bevindingen die ik maak speel ik sneller door naar de opdrachtgever en laat ik meer van mezelf zien. Ook vraag ik vaker om feedback en neem ik dat ook gelijk mee in de verslagen die ik heb gemaakt. Gedurende de stage heb ik mij steeds meer open gesteld en meer van mezelf laten zien. In dat opzicht heb ik mij ontwikkeld.

De generieke sportkundige competenties zijn veelal voldoende ontwikkeld. Ik heb mij gedurende de stage professioneel opgesteld ten opzichte van de opdrachtgever als de stakeholders. Ik heb altijd netjes gecommuniceerd en feedback die ik heb gevraagd ook gelijk verwerkt. Ik mag soms dus wel wat meer het voortouw nemen en proberen de leider te zijn. Dit wil ik dan ook gaan proberen in mijn volgende stage. Om zo mijzelf als sportkundige nog meer te ontwikkelen.

Feedback
PDF – 180,7 KB 97 downloads
Adviesrapport Tynaarlo
Word – 25,1 KB 88 downloads
Feedback Hoofdstukken Beleidsplan Mieke 1
Word – 18,0 KB 100 downloads
1726 001
PDF – 817,2 KB 101 downloads