4.1 Empathisch communiceren

Situatie:

Tijdens blok 1.4 heb ik het vak Sport & actieve leefstijl gevolgd.

Taak:

In blok 1.1, 1.2 en 1.3 heb ik kennis en inzicht opgedaan over het lesgeven en het begeleiden van groepen en individuen in sport- en spelsituaties. Deze periode is een vervolg op deze lijn en gaat meer in op de individuele begeleiding van een klant. Je past de kennis en kunde uit dit blok en voorgaande studieblokken toe in (fitness)situaties, waarbij ik mij richt op het schrijven van een verantwoorde beweegprogramma (rapport) en het begeleiden van een klant.

Actie:

Ik ben in de praktijk aan de slag gegaan met vaardigheden om activiteiten gericht op het verbeteren van een actieve leefstijl te ontwerpen en te begeleiden.

Om een activiteit voor te bereiden wordt er verdieping gezocht in de theorie om te achterhalen wat de (mogelijke) effecten van verschillende typen activiteiten zijn, welke trainingskundige en fysiologische principes ten grondslag liggen aan een bepaalde training of activiteit, welke activiteit aansluit op specifieke doelgroepen (en welke niet) en wat voor begeleidingsstijl aansluit bij de doelgroep en stimulerend kan werken? Daarnaast is ook aandacht voor het testen en meten van de belasting van de activiteit in relatie met de belastbaarheid van de deelnemer.

Resultaat:

Een uitgevoerde intake (videoverslag) waar de belastbaarheid, wensen, behoefte en eventuele klachten naar voren komen. Tijdens praktijkles 4 wordt de ontworpen training uitgevoerd en middels een peer-assessment word je beoordeeld door twee medestudenten. Het eindresultaat bestaat uit een performance assessment. Dit wordt beoordeeld door de docent (is: summatieve toetsing). Tijdens het performance assessment wordt de ontworpen training uitgevoerd met de klant. De uitvoering, begeleiding en verantwoording wordt getoetst. Daarnaast wordt een klantrapport geschreven.

De uitwerking van het beweegprogramma (rapport) dient klantgericht geschreven te zijn en bevat de volgende onderdelen: voorwoord, uitwerking intake (incl. Testen), interpretatie testresultaten (conclusie) en een volledig trainingsprogramma die aansluit op het doel en belastbaarheid van de klant

Reflectie:

Tijdens het intake gesprek heb ik mij empathisch opgesteld tegenover de klant. Ik heb mijn klant informatie gegeven over verschillende trainingsmethode en heb hem laten zien dat ik inzicht heb in bepaalde methodes en beweegprogramma's. Ook heb ik geluisterd naar de behoefte en wensen van de klant en de sporten die de klant graag zou willen beoefenen. Samen met de klant heb ik een doelstelling geformuleerd en deze proberen te behalen. Tijdens de performance assessment heb ik mij sensitief en empathisch  opgesteld naar de klant toe. Het beweegprogramma bestond uit bepaalde oefeningen met gewichten. Ik heb de klant meerdere keren gevraagd of de oefeningen te licht of te zwaar waren en heb de gewichten ook op het antwoord van de klant aangepast. Hiermee heb ik mij empathisch en sensitief naar de klant toe gedragen. Ik heb mij ingeleefd in de klant en daarop ook bewegingen aangepast. Ik heb de klant ook tijdens de oefeningen op een gepaste toon aangesproken waardoor hij zich ook serieus genomen voelde en ook echt voelde dat ik betrokken met hem was.

Bewijslast:

Klantrapport Spal
Word – 1,1 MB 106 downloads
Bewijs Empathisch Vermogen Intercultureliteit
Word – 12,7 KB 86 downloads

4.2 Correct taalgebruik

Situatie:

Tijdens blok 1.1 heb ik het vak schriftelijke communicatie gevolgd

Taak: 

Mijn taak voor dit vak was een essay schrijven over iets wat jouw raakt.

Actie:

Ik heb verschillende artikelen gelezen over de voetbalwereld en hoe zich dat ontwikkeld. Daarnaast heb ik mij niet echt verdiept in hoe ik een essay moet schrijven omdat ik van mening was dat ik dat al aardig onder de knie heb en daar geen problemen mee ga krijgen

Resultaat:

Het resultaat op mijn essay was een 7,5. Ik ben erg tevreden met dit resultaat. Hiermee heb ik aangetoond dat ik schriftelijk goed kan communiceren en dus goed kan overbrengen wat mij raakt.

Reflectie:

Ik heb niet veel problemen gehad met dit vak. Voor mijn gevoel beheerste ik het professioneel schrijven van brieven, mails en essays al. Ik heb wel geleerd hoe ik anderen studenten kan helpen met mijn feedback die ik hen geef op hun essay. Door duidelijk de feedback op te schrijven en toe te lichten heb ik verschillende mede studenten geholpen met hun essay.

essay geld in voetbalwereld
Word – 23,2 KB 102 downloads
beoordelingen essay
Word – 33,0 KB 104 downloads
Ermin_Imelman_Beoordelingsformulier SC
Word – 51,6 KB 110 downloads

4.3 Communicatie middelen en applicaties 

Situatie:

Bij de vakken sportevenement, vitality@work  en organisatieadvies.

Taak:

Goed communiceren met mijn teamgenoten en opdrachtgever

Actie:

Wij hebben als team veel contact gehad over de mail en via WhatsApp. Op deze manier hielden wij elkaar op de hoogte en was de samenwerking tijden de projecten erg fijn. Aangezien mijn teamgenoten allemaal van dezelfde generatie zijn als ik was het ook erg makkelijk communiceren met elkaar via een platform dat iedereen vertrouwd is.

Resultaat:

Als gevolg van het goed communiceren met elkaar hebben wij 2 mooie projecten afgesloten met 2 keer een hele tevreden opdrachtgever.

Reflectie:

Ik vond het erg fijn om via WhatsApp te kunnen communiceren met mijn teamgenoten. Hierdoor waren we snel op de hoogte van bepaalde dingen en werd alles vlot geregeld. Contact met de opdrachtgever ging vaak via de mail en dit heb ik ook als prettig ervaren met vaak een snelle response. Ook tijdens het vak organisatieadvies heb ik veel mail contact gehad met de contactpersoon en die heeft ook aangegeven mijn snelle response erg fijn te vinden.

Bewijs Communicatie
Word – 186,9 KB 105 downloads